23.2.12

VISAGIE

(voor de Dit is de Dag-uitzending van 23 februari over talkshows, armoede en de film De Goede Dood, naluisteren)

Vandaag in de talkshow een doofstomme
die vraagt hoe rijk we ons voelen, maar
voor we daar over praten, is er de stoel voor
de spiegel, de lampen eromheen, ik laat me
leiden. De potjes, potloden, spuitbussen;
nodig voor de show, de show die bestaat om
in te praten. Want we willen verhalen horen,
boeken lezen, films kijken. Ik sluit op verzoek
mijn ogen, ik voel een kwast strijken, het is
de muziek in het circus waar ik tegen ageer
en ik speel mijn rol, want voor je het weet ben
je ziek of dood, doodsbang. Of ik even opzij
wil kijken, ik zie een nevel, er wordt gespoten.
Nog een laatste streek met de kwast over mijn
gezicht. Een haar kriebelt in mijn neus, ik voel
een vraag opkomen als een niesbui, en met
onbedekt gezicht zie ik 'm in de spiegel:
waarom bent u zo arm.

No comments: