1.1.12

ANDERS

(voor de nieuwjaarsdaguitzending van Dit is de Zondag op Radio 1, over goede voornemens)

                                     voor Ben Tiggelaar

Wat ik gedaan heb, begrijp ik niet. Friet naar
binnen werken bij de snackbar 's nachts
op rooftocht langs kasten die nooit vol
genoeg zijn, teveel borden stamppot.
Ik wil het goede, maar ik kan het niet zelf
opscheppen doe ik steeds weer opnieuw.

Ik en mijn huis, wij zullen een nieuwe
maaltijd vieren. Niet met gerechten die ik
kies (gehaktballen en spinazie, erwtensoep
met vlees), maar met voedsel dat ik ontvang,

aan een tafel waar stiltes zeldzaam zijn en
telkens borden bijgezet moeten worden voor
kinderen, kleinkinderen, familie en vrienden.
Daar wordt andere honger gestild: naar elkaar.

Moeder wist al hoe het moet:
ga naar de winkel, loop
voorbij de aardappelen
en pak de pasta.

No comments: