19.12.11

Derde nominatie

Als ik de nominatie om voortijdig van de opleiding journalistiek verwijderd te worden omdat ik achterbleef met spelling niet meetel, ben ik voor de derde keer in mijn leven genomineerd. Mijn gedicht Nieuwe bewoners mocht ik tweemaal achter elkaar voorlezen in schouwburg De Storm in Winterswijk, bij de prijsuitreiking van Aan het Woord! Achterhoek. Twee keer, 'omdat een gedicht zo kort is'. Volgens de jury is het 'een gedicht waarin op subtiele wijze wordt beschreven hoe nieuwe bewoners zich een oud huis eigen moeten maken, en hoe zij zich aanpassen aan de oude omstandigheden. Nieuwe wijn in oude zakken, als het ware', aldus het juryrapport.
Er was maar één andere dichter genomineerd in de zes regiowedstrijden van Aan het woord! dit jaar: Peter Vermaat uit Apeldoorn. Literaturjugend-collega Tom Bouwmeester won daar overigens met een prachtig verhaal. Alle andere genomineerden en winnaars waren verhalenschrijvers. Andere wetenswaardigheden: van de 93 inzendingen in de Achterhoek, kwamen er 14 uit Zutphen. Voila.


NIEUWE BEWONERS

Ze schuurden de voordeur, legden
een nieuwe vloer, verfden de kamer,
installeerden een fornuis, vervingen
de kozijnen en repareerden de trap.

De voordeur klemt, het deukje in de vloer
werpt een kleine schaduw, de kleuren
vloeken, het fornuis is vet, de kozijnen
zijn verrot en de derde tree van boven kraakt.

Ik zal je door de voordeur naar binnen dragen,
als ik ga klussen karton op de vloer leggen,
alleen de kleuren wel uitzoeken, het fornuis
altijd gelijk schoonmaken, de kozijnen
elke twee jaar verven en ik beloof je:
ik sla de derde tree over als je uit wil slapen.

No comments: