Stadsdichters
linkerbeen staat al op de kant, zijn rechterbeen echter trilt nog in de kano. Die
drijft door de spreidende kracht weer langzaam van de kant af, waardoor
stadsdichters billen langzaam maar zeker richting het wateroppervlakte van de
Berkel gaan. Als het water langzaam door stadsdichters broek heen dringt,
vraagt hij zich af of hij niet beter in de torenkamer zijn fantasie had kunnen
laten werken, in plaats van op excursie te gaan met de ervaren kanoërs van
vereniging Anax. Evengoed kwam er een gedicht (video vanaf 2.36) voor het 30-jarig bestaan van de
vereniging.
Dit
dieptepunt was een van de hoogtepunten van het eerste half jaar stadsdichterschap
van Zutphen. Eigenlijk beleef ik elk gedicht dat ik aflever als hoogtepunt. Dat
is zo leuk aan stadsdichter zijn: het mij steeds verdiepen in zoveel
verschillende onderwerpen, schrijven, schrijven, schrijven en voorlezen (zoals
bijvoorbeeld bij het nieuwe nieuwscafé Stroom van De Stentor, video vanaf 10); het is alsof ik in een draaimolen ben gestapt, die door alle mensen die een
gedicht verlangen telkens een duwtje krijgt.
Een
keer was ik bang van de draaimolen geslingerd te worden. Stedelijke Musea Zutphen vroeg me
de nieuwe tentoonstelling Je ziet niet wat je ziet te openen. Met Daan Doesborgh. Dit is de voormalig stadsdichter
van Venlo die bekend staat als uitstekend slammer. Hij werd een keer Nederlands
Kampioen en stond in de halve finale van het wereldkampioenschap. Laat u dan
ook niet misleiden door de foto (bron: Stedelijke Musea Zutphen) waar Daan verbaasd aan zijn sik lijkt te
trekken, terwijl ik hem om de oren sla met mijn woorden. U kunt namelijk op de
foto, per definitie een momentopname van minder dan een seconde, niet zien hoe
erg mijn papier trilde. Hij was me te slim af: op mijn persoonlijke aanvallen
reageerde hij juist met zachte, liefdevolle gedichten.
Deze
zomer draait de molen even wat zachter, maar ik sta dit najaar weer voor u
klaar, met gedichten voor onder meer de Wereld Alzheimer Dag, Verhalen aan boord en Vocaal Ensemble Zutphen.
No comments:
Post a Comment