1.11.11

CIRCUS

(bij de uitzending van Dit is de Dag van dinsdag 1 november, over Kees Jansma's boek, Magic Unlimited en een pleidooi van PvdA'er Duivesteijn om het kabinet te laten vallen, luister hier)


Het licht dimt, het gordijn glijdt open.
Op het podium staat een man met pen
en notitieblok. Hij herschrijft zichzelf
blad voor blad van journalist tot voorlichter
tot ridder. Dan schuift hij het achterste doek
open en beplakt de muur met alle blaadjes.

Pauze. Ik maak een praatje met
de jonge man die naast me zit. Hij vertelt
over zijn reis door China. Net als ik hem
wil vragen naar zijn hoge hoed en stokje,
wordt het weer donker.

Een man met aktetas schuift het doek
voor de beplakte achterwand dicht,
doet een stap naar voren en trekt nog
een gordijn uit de coulissen. Zo gaat
hij door, elke stap een nieuw gordijn,
tot hij vooraan staat. Op het randje
goochelt hij met minderheden.

Ik kijk naar mijn buurman.
Hij zit geconcentreerd
aantekeningen te maken.

1 comment:

Rinske Kegel said...

Mooi deze